Show simple item record

dc.contributor.advisorHorn-Kupfer, Andrea
dc.creatorFlores-Utreras, Guillermo Flores
dc.date.accessioned2022-06-17T16:07:24Z
dc.date.available2022-06-17T16:07:24Z
dc.date.issued2022es_CL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10533/254343
dc.description.abstractCommunicative interaction is a concept that is rarely addressed in the school environment, especially in the area of ​​school life, since it is only seen from a curricular aspect. In Chile, studies on the subject show that teachers do not intend communicative interaction at different moments of the class, that is, time dedicated to promoting student participation is not considered in planning. The present graduation work exposes the process and the results of an investigation, in which the design development approach was used. The objective of this work was to generate an improvement plan to solve the problems of communicative interaction that teachers had with their 7th and 8th grade students in the classroom at the "Las Américas" municipal school in Maipú. The document is divided into the following four parts: identification of the Practice Problem (PdP) and its causes; design of an improvement plan considering internal and external resources to the community, as well as factors that motivate change; evaluation of the improvement design and considerations for its implementation; and reflection on the improvement design process, from the critical friend point of view.es_CL
dc.description.abstractLa interacción comunicativa es un concepto muy poco abordado en el ámbito escolar, especialmente en el área de la convivencia escolar, ya que se mira solamente desde un aspecto curricular. En Chile, los estudios sobre el tema demuestran que los profesores no intencionan la interacción comunicativa en los diferentes momentos de la clase, es decir, no se consideran en las planificaciones tiempos dedicados a potenciar la participación de los estudiantes. El presente trabajo de graduación expone el proceso y los resultados de una investigación, en la cual se utilizo el enfoque “design development”. El objetivo de este trabajo fue generar un plan de mejora para solucionar los problemas de interacción comunicativa que tenían los profesores/as con sus estudiantes de 7° y 8° en el aula, en la escuela municipal “Las Américas” de Maipú. El documento se divide en las siguientes cuatro partes: identificación del Problema de Practica (PdP) y sus causas; diseño de un plan de mejora considerando recursos internos y externos a la comunidad, así como factores que motivan el cambio; la evaluación del diseño de mejora y las consideraciones para su implementación; y la reflexión sobre el proceso de diseño de mejora, desde la mirada del amigo critico.es_CL
dc.relationinstname: Conicyt
dc.relationreponame: Repositorio Digital RI2.0
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_CL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
dc.titleImportance of communicative interaction between 7th and 8th grade teachers and their students in the classroomes_CL
dc.titleImportancia de la interacción comunicativa entre los docentes de 7° y 8° básico y sus estudiantes en la sala de claseses_CL
dc.contributor.institutionUNIVERSIDAD ALBERTO HURTADOes_CL
dc.identifier.folio22200465es_CL
dc.country.isoChilees_CL
dc.relation.projectidinfo:eu-repo/grantAgreement//22200465es_CL
dc.relation.setinfo:eu-repo/semantics/dataset/hdl.handle.net/10533/93488
dc.rights.driverinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_CL
dc.type.tesisTesis
dc.subject.oecd1nCiencias Socialeses_CL
dc.subject.oecd2nCiencias de la Educaciónes_CL
dc.subject.oecd3nOtras Especialidades de la Educaciónes_CL
dc.type.openaireinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess